Tänk hakar NCTC affär för IPTV annons insättning

Cash-fastspänd små och oberoende nordamerikanska IPTV kabeloperatörer kommer inte längre att behöva föreställa sig hur det är att tjäna pengar IPTV-tjänster genom att sälja annonser på dem. Enligt en överenskommelse mellan National Cable Television Cooperative (NCTC) och Imagine Communications, NCTC medlemmar kommer nu att kunna infoga annonser på sina IP video strömmar som de alltmer flytta bort från att erbjuda traditionella betal-TV-tjänster.

Meddelade onsdag direkt efter ingåendet av NCTC: s Winter Educational Conference i Las Vegas, kräver affären för Imagine att erbjuda AdKey, en molnbaserad tjänst som stöder annons insättning på alla IP-baserade videoströmmar, till NCTC: s 750-plus IPTV tjänsteleverantör medlemmar över hela USA och Kanada. Med tekniska prövningar planeras att starta inom kort, Imagine syftar till att börja rulla ut annonsen insättningstjänsten under tredje kvartalet.

Tänk chefer sade AdKey kommer att erbjuda tjänsteleverantörer, innehållsägare och andra videospelare samma annons insättningsfunktioner för IP-videotjänster som linjär annons insättning erbjuder idag på äldre betal-TV-tjänster. De sade också att den molnbaserade tjänsten kommer att göra det möjligt för operatörer att sälja annonser på hundratals andra kanaler som de inte tjänar pengar nu.

“Vi öppnar upp alla lager som inte säljs nu,” säger Chris Gordon, vice VD för produktmarknadsföring för Imagine. “Vad vi tittar på är att skapa en virtuell annons samlänkning.”

Förutom den molnbaserade annonsinsättningstekniken erbjuder Imagine också länkar till andra viktiga delar av reklamekosystemet. Framför allt kommer AdKey att förintegreras med SpotX och andra plattformar på utbudssidan för att ge tillgång till programmatiska utbyten och system för kampanjuppfyllelse.

Varför detta är viktigt
Med kabeloperatörer av alla ränder och storlekar ser sina äldre betal-TV-kunder och intäkter krympa kvartal efter kvartalet, har de sökt sätt att fortfarande erbjuda videotjänster till dramatiskt lägre kostnader. IP-video erbjuder ett utmärkt sätt att göra det genom att tillåta dem att leverera videoströmmar till TV-apparater, surfplattor, smartphones och andra konsumentägda anslutna enheter utan att betala enorma licensavgifter till innehållsleverantörer eller installera dyra digitalboxar i hemmen.

Faktum är att NCTC tjänstemän sade mer än 100 av deras medlemmar antingen redan erbjuder app-baserade IP videotjänster eller försöker göra det inom en snar framtid. Så de letar efter sätt att göra dessa tjänster löna sig när de kasserar eller åtminstone de-betona sina äldre betal-TV-erbjudanden.

“Jag tror att det finns en hel del efterfrågan” från medlemmar, säger Jon Radloff, vice VD för videolösningar för NCTC. “Vi har tänkt på detta ett tag.”

AdKey affären tillkännagavs bara två dagar efter NCTC presenterade ett avtal med Amazon att ge rabatter på Fire TV-apparater till co-op medlemmar. Enligt det programmet kommer NCTC-medlemmar att kunna bunta billiga Brand-TV-enheter med sin betal-TV-tjänst eller i samband med deras bredbandserbjudanden.